donderdag 21 maart 2013

Het is iemand

Ik ben verhalenverteller
Ik ben iemand
Ik ben misschien ontworteld
Ik ben misschien verward
Ik weet wie ik ben
Ik ben een som van verhalen
Ik deel mijn lot met jou
Ik heb wat te vertellen
Ik heb wat meegemaakt

De Aarde is mijn woonplaats
de Aarde mijn meesteres
veel leer ik hier
nog steeds
ik luister
beweeg
en als zij beeft dan beef ik mee

Ik reis van hier naar daar
ben altijd onderweg
maar stil sta ik bij anderen
stil sta ik bij mijzelf
ik ben geworteld in verhalen
vertellen kan ik
wie kan dat niet?

Ik denk aan de gehandicapte
die lang niet spreken kon
iedereen dacht:
het is een dwaas
maar wijsheid bouwde zich op in hem
een ander gaf hem een stem
geluidjes en beweging waren zijn woorden, waren zijn taal
zijn woorden gingen spinnen
zijn woorden gingen zingen
heel de wereld rond
ging zijn verhaal

Hij is verhalenverteller
geworteld in verhalen
hij heeft wat meegemaakt
Kom, laten we luisteren
kom, laten we delen
delen, ons lot
delen, ons leven
kom laten we bewegen
al dat bewegen moet

Ps: Dit jaar ben ik genomineerd voor verhalenverteller van het jaar.
Het is werkelijk een ongelofelijke eer. Ik had tot nog geen idee wat een eer dat was. Met deze woorden druk ik mijn ontroering uit. Ontroering over het vak maar veel meer nog : het wezen van ons mensen.
Wijnand Stomp is de verteller van het jaar 2013 geworden. Hulde aan hem . Hulde aan een ieder met een stem. En meer nog aan de genen die er geen hebben. Laatst mochten we vertellen en muziek maken op de begrafenis van een jongen van 17. In de laatste tijd van zijn leven had hij geen stem meer. Hij begon zijn korte leven gezond. Ook zijn gezonde leven was heel kort. {tot 4 jaar} ) De aanvraag kwam op mijn 49ste, 7 x 7de verjaardag. Dat was mijn grootste cadeau. Een cadeau dat steeds dieper gaat. Net als verhalen steeds dieper gaan tot dat we thuis gekomen zijn.
Philip 'Aswind' van der Zee, 22 maart 2013, Nieuw Lekkerland ( 5.50uur, ochtendstond heeft goud in de mond)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten