woensdag 12 mei 2010

Traditional freedom


Traditional freedom

Traditional freedom, zo wil ik de zweethutten gaan noemen die we geven in Lier ( B).
Waarom deze naam?
Omdat er steeds meer zweethutten verschijnen, opleidingen tot vuurman of watergieter zonder dat er goed naar de traditie wordt gekeken waar de ceremonie vandaan komt.
Daarom het woord 'traditional'. Ik ben onderwezen door een Engelse vriend, Frank Porter, die indertijd ( 1987- 1990) ook in grote lijnen de teachings volgde van Chief Archie Fire Lame Deer. Beide zijn niet meer in leven. Maar de oude Chief is nog altijd een bron van inspiratie en vaak voelbaar aanwezig. In 1987 begon mijn grote zweethut avontuur. In 1989 heb ik een groepspijp van Lame Deer ontvangen die bedoeld was verder te gaan maar mij nooit verlaten heeft.
Ik mag ondertussen terugkijken op meer dan 20 jaar ervaring als watergieter en vuurman.
Maar al je mij vraagt of ik nu alles geleerd heb dan zal ik antwoorden dat ik net begonnen ben met leren.
Waarom traditioneel?
Heel simpel: omdat daar de meeste kracht ligt naar mijn ervaring.
Daarnaast is het veiliger. We mogen gebruik maken van een wijsheid en kennis die in duizenden jaren is opgebouwd. En de spirits / voorouders beschermen ons. De traditie beschermt ons.

Vanwaar Freedom?
In de eerste jaren was ik heel strak in op te volgen wat ik geleerd had. Dit heb ik zolang volgehouden tot het werkelijk onmogelijk werd. Toen ben ik praktisch geworden en ben mijn gezonde verstand gaan gebruiken.
Kortom : Er zijn een heleboel regels en die zijn er om ons en de ceremonie te dienen. Wij zijn er om samen de ceremonie te dragen. Maar we zijn er niet om de regels te dienen! En dat geeft vrijheid. En als verhalenverteller, muzikant, poppenspeler, dichter en schilder ben ik een erg vrijheidslievend mens.

Regelmatig hebben we ceremonies op ons prachtige stukje grond in Lier. Ongeveer 1 x per maand.
Wil je op de hoogte worden gehouden van onze activiteiten betreffende de zweethut stuur dan een mailtje naar info@donderelf.nl dan zet ik je op de lijst.

Mijn ouders noemde mij Philip
Archie Lame Deer: Buffalo hair
In een droom ontving ik de ' Vikingnaam' Aswind

Aswind, Philip van der Zee

1 opmerking: